Strefa rodzica

Interwencje rodzicielskie

Nastolatek, choć nie jest już dzieckiem, nie jest też jeszcze dorosłym. Jego sposób myślenia i działania nie są zatem dojrzałe. Wielu nastolatków nie potrafi w pełni zobaczyć długofalowych konsekwencji swoich decyzji. To rodzic nadal jest odpowiedzialny (również w świetle prawa) za przestrzeganie przez dziecko przyjętych zasad i norm życia społecznego.

Wyniki badań prowadzonych na przestrzeni ostatnich lat wskazują, że kluczową rolę w regulacji emocji odgrywają struktury, które w trakcie rozwoju ludzkiego układu nerwowego najpóźniej osiągają pełną dojrzałość – według niektórych badaczy dopiero po 25 r.ż. Prawdopodobnie dlatego młodzi ludzie nie są w stanie w wystarczającym stopniu hamować emocji i angażują się w różne zachowania ryzykowne. Również ta część mózgu, która odpowiada za rozumowanie, rozwija się nieustannie mniej więcej do 25 r.ż. Oznacza to, że umiejętności panowania nad sobą, oceny sytuacji, wnioskowania, właściwej organizacji i planowania dopiero się u nastolatków rozwijają.

Badania wykazują również, że najlepszym „czynnikiem ochronnym” są pełne miłości więzi rodzinne, które mogą mieć większy wpływ, niż relacje z rówieśnikami. Naturalna w okresie dorastania potrzeba autonomii nie oznacza zerwania tych więzi, a jedynie zmianę ich jakości. Nastolatki, podobnie jak dzieci, potrzebują jednoznacznych reguł i zasad ustanawianych i egzekwowanych przez ich rodziców, zwłaszcza tych dotyczących używek.

Szczególna i niezwykle ważna rola przypada rodzicom w sytuacji, gdy dziecko te reguły łamie, gdy podejmuje zachowania ryzykowne. Odpowiednia interwencja i wsparcie rodziców są wtedy niezastąpione.

Oddziaływania interwencyjne można podzielić na trzy części:

  • rozpoznanie i diagnoza sytuacji
  • interwencja
  • monitorowanie

Rodzaj i sposób przeprowadzania interwencji zależy od skali problemu.

Strefa rodzica: Przeczytaj również…

  1. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym: rozwój emocjonalny i społeczny

    Intensywny rozwój kory przedczołowej w wieku wczesnoszkolnym wpływa nie tylko na funkcje poznawcze, ale przekłada się także na zdolność (…)

    Strefa rodzica
    Sylwia PawłowskaSylwia Pawłowska
  2. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym: rozwój poznawczy

    Dziecko w młodszym wieku szkolnym zyskuje coraz większą kontrolę nad swoją uwagą, pamięcią, procesami myślowymi oraz tym, co mówi.

    Strefa rodzica
    Sylwia PawłowskaSylwia Pawłowska
  3. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym: gotowość szkolna

    Etap rozwoju pomiędzy 6/7 a 9/10 rokiem życia to czas doskonalenia umiejętności motorycznych, poznawczych oraz społecznych, których zalążki (…)

    Strefa rodzica
    Sylwia PawłowskaSylwia Pawłowska
  4. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym: rozwój emocjonalny i społeczny

    Dynamika życia emocjonalnego przedszkolaka nieco wyhamowuje, ale z punktu widzenia osób dorosłych emocje towarzyszące dziecku ciągle mogą (…)

    Strefa rodzica
    Sylwia PawłowskaSylwia Pawłowska

Newsletter

Potrzebujesz pomocy?

Niepokoisz się o swoje dziecko? Zastanawiasz się, gdzie w Twojej okolicy możesz uzyskać wsparcie? Sprawdź to w bazie placówek.

Przejdź do bazy placówek

Nasz portal korzysta z anonimowych plików Cookies w celu świadczenia lepszej jakości usług. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.