Strefa rodzica

Interwencja na poziomie III – Dziecko łamie zasadę abstynencji

Nastolatek po raz kolejny wrócił do domu pod wpływem alkoholu. Sytuacja wskazuje na realne niebezpieczeństwo.

Interwencja: Działaj, zastosuj konsekwencje, monitoruj sytuację

Zaczynając rozmowę, powiedz dziecku o swoich uczuciach (rozczarowaniu, ogromnym niepokoju, złości itp.) i trosce. Zapewnij, że również dla Ciebie ta rozmowa jest bardzo trudna i niemiła. Podejmujesz ją, bo kochasz dziecko i bardzo się o nie martwisz.

  • Przedstaw fakty świadczące o tym, że dziecko nie dotrzymało umowy i złamało abstynencję.
  • Spokojnie wysłuchaj, co dziecko ma do powiedzenia. Powstrzymaj się od wszelkich uwag i komentarzy.
  • Nastaw się na zrozumienie dziecka. Postaraj się pomóc nastolatkowi w rozmowie poprzez parafrazowanie i nazywanie tego, co czuje i przeżywa, np. Boisz się, że koledzy cię wyśmieją, Zależy ci na tym towarzystwie, Nie masz ochoty rozmawiać.
  • Zapytaj dziecko o okoliczności, w których pije alkohol (np. z kim, w jakich sytuacjach itp.), doznania, jakich doświadcza w trakcie i po spożyciu oraz zachowania innych osób w tym uczestniczących. Pamiętaj, że dziecko nie może czuć się przesłuchiwane. Pytania formułuj tak, aby świadczyły o życzliwym zainteresowaniu, chęci zrozumienia i pomocy.
  • Przypomnij o szkodach, jakie wyrządza alkohol w młodym organizmie i na jakie kłopoty czy nieprzyjemności nastolatek może się narazić będąc pod jego wpływem. Kolejny raz odwołaj się do prawa i Twojej odpowiedzialności za dziecko.
  • Określ, jakie konsekwencje poniesie dziecko, jakich przywilejów zostanie pozbawione do czasu rozwiązania problemu (czyli zachowania przez dziecko abstynencji).
  • Ustalcie, w jaki sposób będzie to monitorowane, po jakim czasie i w jaki sposób przywileje mogą zostać przywrócone.
  • Niezwykle korzystne i o dużej sile oddziaływania jest spisanie umowy lub krótkiego kontraktu określającego konkretne zachowania obowiązujące dziecko oraz działania, które podejmie rodzic w przypadku ich naruszenia.
  • Konsekwentnie egzekwuj przestrzeganie zawartych ustaleń. Doceniaj jednak nawet najmniejsze wysiłki dziecka na rzecz zachowania abstynencji. Chwal je i wzmacniaj.

Strefa rodzica: Przeczytaj również…

  1. Jak rodzice mogą wspierać dziecko z ADHD?

    Jesteśmy rodzicami, kochamy swoje dziecko nad życie. Pewnego dnia dowiadujemy się, że nasze dziecko ma ADHD. Wydaje nam się, że od tej (…)

    Strefa rodzica
    Paulina Pietrzak
  2. Impulsywność u dzieci i młodzieży cz. 2 - sposoby radzenia sobie z nią

    Radzenie sobie z impulsywnością nie jest łatwe, ale warto podjąć się tego zadania. Tym bardziej że impulsywność znacząco, najczęściej (…)

    Strefa rodzica
    Paulina Pietrzak
  3. Impulsywność u dzieci i młodzieży cz.1

    Zdarza się, że impulsywność dzieci i młodzieży jest bagatelizowana. Łatwo można się uspokajać, że przecież każdy czasem bywa bardziej (…)

    Strefa rodzica
    Paulina Pietrzak
  4. Lęk u dzieci i młodzieży – kiedy należy się martwić?

    Wyobraźmy sobie małego Krzysia. Ma osiem lat i chodzi do drugiej klasy szkoły podstawowej. Nauczyciele się skarżą, że nie usiedzi na miejscu, (…)

    Strefa rodzica
    Paulina Pietrzak

Newsletter

Potrzebujesz pomocy?

Niepokoisz się o swoje dziecko? Zastanawiasz się, gdzie w Twojej okolicy możesz uzyskać wsparcie? Sprawdź to w bazie placówek.

Przejdź do bazy placówek

Nasz portal korzysta z anonimowych plików Cookies w celu świadczenia lepszej jakości usług. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.