Strefa rodzica

Interwencja na poziomie III – Dziecko łamie zasadę abstynencji

Nastolatek po raz kolejny wrócił do domu pod wpływem alkoholu. Sytuacja wskazuje na realne niebezpieczeństwo.

Interwencja: Działaj, zastosuj konsekwencje, monitoruj sytuację

Zaczynając rozmowę, powiedz dziecku o swoich uczuciach (rozczarowaniu, ogromnym niepokoju, złości itp.) i trosce. Zapewnij, że również dla Ciebie ta rozmowa jest bardzo trudna i niemiła. Podejmujesz ją, bo kochasz dziecko i bardzo się o nie martwisz.

  • Przedstaw fakty świadczące o tym, że dziecko nie dotrzymało umowy i złamało abstynencję.
  • Spokojnie wysłuchaj, co dziecko ma do powiedzenia. Powstrzymaj się od wszelkich uwag i komentarzy.
  • Nastaw się na zrozumienie dziecka. Postaraj się pomóc nastolatkowi w rozmowie poprzez parafrazowanie i nazywanie tego, co czuje i przeżywa, np. Boisz się, że koledzy cię wyśmieją, Zależy ci na tym towarzystwie, Nie masz ochoty rozmawiać.
  • Zapytaj dziecko o okoliczności, w których pije alkohol (np. z kim, w jakich sytuacjach itp.), doznania, jakich doświadcza w trakcie i po spożyciu oraz zachowania innych osób w tym uczestniczących. Pamiętaj, że dziecko nie może czuć się przesłuchiwane. Pytania formułuj tak, aby świadczyły o życzliwym zainteresowaniu, chęci zrozumienia i pomocy.
  • Przypomnij o szkodach, jakie wyrządza alkohol w młodym organizmie i na jakie kłopoty czy nieprzyjemności nastolatek może się narazić będąc pod jego wpływem. Kolejny raz odwołaj się do prawa i Twojej odpowiedzialności za dziecko.
  • Określ, jakie konsekwencje poniesie dziecko, jakich przywilejów zostanie pozbawione do czasu rozwiązania problemu (czyli zachowania przez dziecko abstynencji).
  • Ustalcie, w jaki sposób będzie to monitorowane, po jakim czasie i w jaki sposób przywileje mogą zostać przywrócone.
  • Niezwykle korzystne i o dużej sile oddziaływania jest spisanie umowy lub krótkiego kontraktu określającego konkretne zachowania obowiązujące dziecko oraz działania, które podejmie rodzic w przypadku ich naruszenia.
  • Konsekwentnie egzekwuj przestrzeganie zawartych ustaleń. Doceniaj jednak nawet najmniejsze wysiłki dziecka na rzecz zachowania abstynencji. Chwal je i wzmacniaj.

Strefa rodzica: Przeczytaj również…

  1. Wspieranie rozwoju psychicznego dziecka – cz. III (dzieci w wieku szkolnym)

    Poprzednie dwie części cyklu dotyczyły roli rodziców w prawidłowym rozwoju psychicznym dziecka w okresie ciąży i pierwszych czterech latach (…)

    Strefa rodzica
    Aneta Zdunek
  2. Wspieranie rozwoju psychicznego dziecka – cz. II (pierwsze 4 lata życia)

    Pierwsze lata życia dziecka to najważniejszy czas rozwoju, ponieważ dzieci osiągają wiele ważnych kamieni milowych, czyli nowych, przełomowych (…)

    Strefa rodzica
    Aneta Zdunek
  3. Wspieranie rozwoju psychicznego dziecka - cz. I (okres prenatalny)

    Gdy w rodzinie pojawia się dziecko, rodzice w pierwszej kolejności troszczą się o jego zdrowie fizyczne. Zwracają uwagę na jego rozwój (…)

    Strefa rodzica
    Aneta Zdunek
  4. Zachowania ryzykowne w ADHD: przyczyny i sposoby radzenia sobie z nimi

    W literaturze naukowej przyjmuje się, że zachowania ryzykowne to takie, które nie tylko niosą za sobą zagrożenie dla zdrowia fizycznego (…)

    Strefa rodzica
    Paulina Pietrzak

Newsletter

Potrzebujesz pomocy?

Niepokoisz się o swoje dziecko? Zastanawiasz się, gdzie w Twojej okolicy możesz uzyskać wsparcie? Sprawdź to w bazie placówek.

Przejdź do bazy placówek