Interwencja na poziomie III – Dziecko łamie zasadę abstynencji
Nastolatek po raz kolejny wrócił do domu pod wpływem alkoholu. Sytuacja wskazuje na realne niebezpieczeństwo.
Interwencja: Działaj, zastosuj konsekwencje, monitoruj sytuację
Zaczynając rozmowę, powiedz dziecku o swoich uczuciach (rozczarowaniu, ogromnym niepokoju, złości itp.) i trosce. Zapewnij, że również dla Ciebie ta rozmowa jest bardzo trudna i niemiła. Podejmujesz ją, bo kochasz dziecko i bardzo się o nie martwisz.
- Przedstaw fakty świadczące o tym, że dziecko nie dotrzymało umowy i złamało abstynencję.
- Spokojnie wysłuchaj, co dziecko ma do powiedzenia. Powstrzymaj się od wszelkich uwag i komentarzy.
- Nastaw się na zrozumienie dziecka. Postaraj się pomóc nastolatkowi w rozmowie poprzez parafrazowanie i nazywanie tego, co czuje i przeżywa, np. Boisz się, że koledzy cię wyśmieją, Zależy ci na tym towarzystwie, Nie masz ochoty rozmawiać.
- Zapytaj dziecko o okoliczności, w których pije alkohol (np. z kim, w jakich sytuacjach itp.), doznania, jakich doświadcza w trakcie i po spożyciu oraz zachowania innych osób w tym uczestniczących. Pamiętaj, że dziecko nie może czuć się przesłuchiwane. Pytania formułuj tak, aby świadczyły o życzliwym zainteresowaniu, chęci zrozumienia i pomocy.
- Przypomnij o szkodach, jakie wyrządza alkohol w młodym organizmie i na jakie kłopoty czy nieprzyjemności nastolatek może się narazić będąc pod jego wpływem. Kolejny raz odwołaj się do prawa i Twojej odpowiedzialności za dziecko.
- Określ, jakie konsekwencje poniesie dziecko, jakich przywilejów zostanie pozbawione do czasu rozwiązania problemu (czyli zachowania przez dziecko abstynencji).
- Ustalcie, w jaki sposób będzie to monitorowane, po jakim czasie i w jaki sposób przywileje mogą zostać przywrócone.
- Niezwykle korzystne i o dużej sile oddziaływania jest spisanie umowy lub krótkiego kontraktu określającego konkretne zachowania obowiązujące dziecko oraz działania, które podejmie rodzic w przypadku ich naruszenia.
- Konsekwentnie egzekwuj przestrzeganie zawartych ustaleń. Doceniaj jednak nawet najmniejsze wysiłki dziecka na rzecz zachowania abstynencji. Chwal je i wzmacniaj.