Jak mądrze nagradzać dziecko?

Duma, zadowolenie i akceptacja wyrażona przez bliską osobę to najlepsza nagroda dla dziecka. Czytaj dalej

BlogMaria Kożuchowska

Nic tak nie wspiera w dziecku pozytywnej oceny siebie, jak ciepłej, pełnej miłości i akceptacji relacja z rodzicem.

  • stosuj pochwałę opisową. Zamiast: „Jesteś bardzo grzeczna„, powiedzmy: „Widzę, że bardzo starannie posprzątałaś swój pokój. Miło się patrzy na taki ład„,
  • dziecko jako nagrodę odbiera również wyrażenie zgody na ulubioną zabawę czy zajęcie (np. pieczenie ciasta, nocowanie u kolegi, wycieczka rowerowa),
  • skuteczną nagrodą może być danie dziecku możliwości współdecydowania o sprawach, w której do tej pory rodzice podejmowali decyzje.

O czym warto pamiętać?

  • nagroda, której dziecko ma prawo oczekiwać, a nie otrzymuje jej, oddziałuje podobnie jak kara,
  • należy uważać, by nagradzaniem nie wzmacniać niewłaściwych zachowań dziecka, np. śmiejąc się, gdy dziecko przeklina (Reimann, 2007, s. 103-123),
  • jeżeli decydujesz się na nagrody materialne, nie powinny one być częste – z czasem dziecko będzie potrzebowało ich coraz więcej, aby odczuć przyjemność i zmotywować się do działania; używając jej, nie zapominaj o nagrodzeniu słowem dokonań dziecka.

Strefa rodzica: Przeczytaj również…

  1. Wspieranie rozwoju psychicznego dziecka – cz. III (pierwsze 4 lata życia)

    Poprzednie dwie części cyklu dotyczyły roli rodziców w prawidłowym rozwoju psychicznym dziecka w okresie ciąży i pierwszych czterech latach (…)

    Strefa rodzica
    Aneta Zdunek
  2. Wspieranie rozwoju psychicznego dziecka – cz. II (pierwsze 4 lata życia)

    Pierwsze lata życia dziecka to najważniejszy czas rozwoju, ponieważ dzieci osiągają wiele ważnych kamieni milowych, czyli nowych, przełomowych (…)

    Strefa rodzica
    Aneta Zdunek
  3. Wspieranie rozwoju psychicznego dziecka - cz. I (okres prenatalny)

    Gdy w rodzinie pojawia się dziecko, rodzice w pierwszej kolejności troszczą się o jego zdrowie fizyczne. Zwracają uwagę na jego rozwój (…)

    Strefa rodzica
    Aneta Zdunek
  4. Zachowania ryzykowne w ADHD: przyczyny i sposoby radzenia sobie z nimi

    W literaturze naukowej przyjmuje się, że zachowania ryzykowne to takie, które nie tylko niosą za sobą zagrożenie dla zdrowia fizycznego (…)

    Strefa rodzica
    Paulina Pietrzak

Newsletter

Potrzebujesz pomocy?

Niepokoisz się o swoje dziecko? Zastanawiasz się, gdzie w Twojej okolicy możesz uzyskać wsparcie? Sprawdź to w bazie placówek.

Przejdź do bazy placówek

Nasz portal korzysta z anonimowych plików Cookies w celu świadczenia lepszej jakości usług. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.