Kto się czubi, ten się lubi – dziewczęta i chłopcy u progu dorastania

Uporządkowany świat dzieciństwa z jego zależnością od rodziców, w okresie preadolescencji (10-12 r. ż.) powoli staje się dla młodego człowieka trudny do utrzymania. Świeżo odkrywane przez dziecko na tym etapie życia pragnienia i możliwości są jeszcze niezbadanym światem, który budzi w nim przede wszystkim wiele obaw. Czytaj dalej

BlogMarta Witkowska

Dla dziewcząt okres preadolescencji rozpoczyna się rok, a nawet dwa lata wcześniej niż dla chłopców. I choć dla obu płci początek dojrzewania wiąże się z wahaniami nastroju czy zwrotem w kierunku grupy rówieśniczej, nie oznacza to, że ich fantazje, obawy i sposób kształtowania relacji jest taki sam.

Chłopięce grupy są zazwyczaj większe i skoncentrowane na działaniu, którym często jest unikanie kontaktu z dziewczętami. Budzące się bowiem seksualne impulsy niepokoją chłopców, co wzmacnia w nich obawy przed bliskimi relacjami z dziewczynkami. Jednocześnie dziewczynki zazwyczaj są od nich większe i silniejsze, dlatego nierzadko postrzegane są jako zaborcze i zagrażające. Chłopięce grupy rekompensują sobie te niepokoje głośnym, często obraźliwym językiem i zachowaniem oraz częstymi skargami na niesprawiedliwość, jaka ich spotyka (głównie ze strony dziewcząt i kobiet, np. nauczycielek).

Dziewczęta nieco inaczej przeżywają niepokoje związane z początkiem dojrzewania. W większym stopniu zmagają się one ze zmieniającym się ciałem i ograniczeniami wiążącymi się z fizycznym dojrzewaniem. Tworzą grupy znacznie mniejsze niż chłopcy, z których wyodrębniają się bardzo często „najlepsze przyjaciółki”. Przyjacielskie pary mają tendencję do częstych i burzliwych zmian. Pragnienie znalezienia tej najbliższej, pokrewnej duszy może być również wyrazem tęsknoty za bardzo bliską relacją z matką, która teraz ulega istotnym zmianom. Bliskość w dziewczęcych grupach rówieśniczych opiera się na poczuciu intymności, zaufania i wspólnie dzielonych sekretach oraz wypróbowywaniu nowych ról. Dużo częściej niż chłopcy poszukują one kontaktów z przeciwną płcią, przeżywają pierwsze zauroczenia.

Mimo, że chłopcy i dziewczęta tworzą grupy głównie w obrębie własnej płci, można u nich dostrzec również rosnące zainteresowanie płcią przeciwną. Drażnienie się, dokuczanie, zaczepianie, gonitwy, zabieranie sobie rzeczy to sposób na wyrażenie ich ciekawości i ekscytacji związanej z poznawaniem się nawzajem, a także swego rodzaju przełamywanie nadal jednak dość silnego podziału między nimi.

Dowiedz się więcej o okresie preadolescencji.

Strefa rodzica: Przeczytaj również…

  1. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym: rozwój emocjonalny i społeczny

    Intensywny rozwój kory przedczołowej w wieku wczesnoszkolnym wpływa nie tylko na funkcje poznawcze, ale przekłada się także na zdolność (…)

    Strefa rodzica
    Sylwia Pawłowska
  2. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym: rozwój poznawczy

    Dziecko w młodszym wieku szkolnym zyskuje coraz większą kontrolę nad swoją uwagą, pamięcią, procesami myślowymi oraz tym, co mówi.

    Strefa rodzica
    Sylwia Pawłowska
  3. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym: gotowość szkolna

    Etap rozwoju pomiędzy 6/7 a 9/10 rokiem życia to czas doskonalenia umiejętności motorycznych, poznawczych oraz społecznych, których zalążki (…)

    Strefa rodzica
    Sylwia Pawłowska
  4. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym: rozwój emocjonalny i społeczny

    Dynamika życia emocjonalnego przedszkolaka nieco wyhamowuje, ale z punktu widzenia osób dorosłych emocje towarzyszące dziecku ciągle mogą (…)

    Strefa rodzica
    Sylwia Pawłowska

Newsletter

Potrzebujesz pomocy?

Niepokoisz się o swoje dziecko? Zastanawiasz się, gdzie w Twojej okolicy możesz uzyskać wsparcie? Sprawdź to w bazie placówek.

Przejdź do bazy placówek

Nasz portal korzysta z anonimowych plików Cookies w celu świadczenia lepszej jakości usług. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.