Interwencja w sytuacji agresji i przemocy rówieśniczej. Część V

Zdarza się, że rodzice nie są świadomi tego, że ich dziecko doświadcza przemocy. W takiej sytuacji spotkanie z nimi może stać dopiero przyczynkiem do otwarcia tematu. Czytaj dalej

ArtykułyDorota Macander

Rozmowa z rodzicami ucznia – ofiary przemocy/agresji

  • Poinformowanie o przyczynie spotkania.
    Zdarza się, że rodzice nie są świadomi tego, że ich dziecko doświadcza przemocy. W takiej sytuacji spotkanie z nimi może stać dopiero przyczynkiem do otwarcia tematu. Jeśli opiekunowie natomiast mają świadomość problemu, interwencja pozwoli wzbogacić informacje o uczniu. Ważne jest także, aby prowadzący rozmowę zorientował się w postawach i poglądach rodzicielskich w sprawie agresji lub przemocy (niekiedy rodzice bagatelizują lub okazują irytację, że dziecko jest „gapą” lub „mazgajem” i nie poradziło sobie samo bądź obwiniają szkołę za brak nadzoru, ochrony dziecka itp.). Specjalista na tym etapie przedstawia fakty, nie pomija kwestii zagrożenia bezpieczeństwa dziecka (jeśli doszło do aktów agresji), a jednocześnie omawia wszystkie podjęte i zaplanowane działania wobec ofiary i sprawcy.
  • Omówienie podjętych kroków przez przedstawiciela szkoły i inne osoby zaangażowane w zdarzenia – konsekwencje dla sprawcy.
    Rodzice powinni przekonać się, że szkole zależy na przerwaniu przemocy wobec ich dziecka w związku z czym podjęto odpowiednie działania. W tej części spotkania należy przedstawić plan pomocy dziecku oraz wyjaśnić, na czym polegają i czemu służą podjęte przez przedstawicieli szkoły działania. Warto także wziąć pod uwagę propozycje rodziców dotyczące rozwiązania sytuacji.
  • Poproszenie o współpracę, wskazanie roli rodziców w przedstawionym planie pomocy.
    Na spotkaniu dotyczącym sytuacji ucznia – ofiary nie należy skupiać uwagi na sprawcy, a jedynie obiektywnie przedstawić jego zachowanie i konsekwencje, jakie poniesie. Należy wskazać, że ustalenie konsekwencji służy przede wszystkim naprawieniu wyrządzonej krzywdy. Ustalając wspólnie z rodzicami, jak można pomóc dziecku, należy dokładnie zaznaczyć, co mogą zrobić sami rodzice, a jakie działania podejmą nauczyciele w szkole (kto, kiedy itd.)
  • Przedstawienie oferty pomocy psychologicznej, z której dziecko i rodzice mogą skorzystać poza szkołą.
    Na zakończenie spotkania dobrze jest omówić z rodzicami możliwości wsparcia psychologicznego dziecka. Warto przedstawić listę placówek pomocowych, zapoznać z ofertą treningów doskonalących umiejętności radzenia sobie z przemocą itp.

 

Strefa specjalisty: Przeczytaj również…

  1. Jak skutecznie wspierać ucznia z ADHD? Wskazówki dla nauczycieli

    Wspieranie osób nieneurotypowych jest jednym z najtrudniejszych zadań dla pedagogów i psychologów. ADHD obejmuje całe spektrum rozmaitych (…)

    Strefa specjalisty
    Paulina Pietrzak
  2. Stres w życiu nastolatków i sposoby radzenia sobie z nim

    Badania międzynarodowe HBSC cyklicznie dostarczają danych o kondycji psychofizycznej nastolatków w wieku 11–15 lat, m.in. na temat doświadczanego (…)

    Strefa specjalisty
  3. Jak rozmawiać z dziećmi i nastolatkami o wojnie w Ukrainie? Wskazówki dla nauczycieli i specjalistów

    Doświadczenia graniczne, jakimi są śmierć czy zagrożenie życia, a teraz wojna w Ukrainie, wywołuje w nas lawinę silnych emocji, w tym (…)

    Strefa specjalisty
  4. Zachowania ryzykowne młodzieży w spektrum autyzmu

    Według dostępnych badań szacuje się, że osoby ze spektrum autyzmu stanowią około 1–2% populacji. Nadal brakuje badań, które mogłyby (…)

    Strefa specjalisty
    dr Michał T. Handzel

Newsletter

Potrzebujesz pomocy?

Niepokoisz się o swoje dziecko? Zastanawiasz się, gdzie w Twojej okolicy możesz uzyskać wsparcie? Sprawdź to w bazie placówek.

Przejdź do bazy placówek