Interwencja w sytuacji agresji i przemocy rówieśniczej. Część V
Zdarza się, że rodzice nie są świadomi tego, że ich dziecko doświadcza przemocy. W takiej sytuacji spotkanie z nimi może stać dopiero przyczynkiem do otwarcia tematu. Czytaj dalej
Rozmowa z rodzicami ucznia – ofiary przemocy/agresji
- Poinformowanie o przyczynie spotkania.
Zdarza się, że rodzice nie są świadomi tego, że ich dziecko doświadcza przemocy. W takiej sytuacji spotkanie z nimi może stać dopiero przyczynkiem do otwarcia tematu. Jeśli opiekunowie natomiast mają świadomość problemu, interwencja pozwoli wzbogacić informacje o uczniu. Ważne jest także, aby prowadzący rozmowę zorientował się w postawach i poglądach rodzicielskich w sprawie agresji lub przemocy (niekiedy rodzice bagatelizują lub okazują irytację, że dziecko jest „gapą” lub „mazgajem” i nie poradziło sobie samo bądź obwiniają szkołę za brak nadzoru, ochrony dziecka itp.). Specjalista na tym etapie przedstawia fakty, nie pomija kwestii zagrożenia bezpieczeństwa dziecka (jeśli doszło do aktów agresji), a jednocześnie omawia wszystkie podjęte i zaplanowane działania wobec ofiary i sprawcy. - Omówienie podjętych kroków przez przedstawiciela szkoły i inne osoby zaangażowane w zdarzenia – konsekwencje dla sprawcy.
Rodzice powinni przekonać się, że szkole zależy na przerwaniu przemocy wobec ich dziecka w związku z czym podjęto odpowiednie działania. W tej części spotkania należy przedstawić plan pomocy dziecku oraz wyjaśnić, na czym polegają i czemu służą podjęte przez przedstawicieli szkoły działania. Warto także wziąć pod uwagę propozycje rodziców dotyczące rozwiązania sytuacji. - Poproszenie o współpracę, wskazanie roli rodziców w przedstawionym planie pomocy.
Na spotkaniu dotyczącym sytuacji ucznia – ofiary nie należy skupiać uwagi na sprawcy, a jedynie obiektywnie przedstawić jego zachowanie i konsekwencje, jakie poniesie. Należy wskazać, że ustalenie konsekwencji służy przede wszystkim naprawieniu wyrządzonej krzywdy. Ustalając wspólnie z rodzicami, jak można pomóc dziecku, należy dokładnie zaznaczyć, co mogą zrobić sami rodzice, a jakie działania podejmą nauczyciele w szkole (kto, kiedy itd.) - Przedstawienie oferty pomocy psychologicznej, z której dziecko i rodzice mogą skorzystać poza szkołą.
Na zakończenie spotkania dobrze jest omówić z rodzicami możliwości wsparcia psychologicznego dziecka. Warto przedstawić listę placówek pomocowych, zapoznać z ofertą treningów doskonalących umiejętności radzenia sobie z przemocą itp.