Interwencja w sytuacji agresji i przemocy rówieśniczej. Część II
Agresywne zachowania uczniów często zdarzają się podczas przerw, na korytarzu szkolnym lub na boisku. Nauczyciel powinien przede wszystkim przerwać tę sytuację, zadbać o bezpieczeństwo uczniów i własne, a tym samym przejąć kontrolę nad sytuacją. Czytaj dalej
Interwencja w momencie trwania zachowania agresywnego (tzw. „gorącej agresji”)
Agresywne zachowania uczniów często zdarzają się podczas przerw, na korytarzu szkolnym lub na boisku. Nauczyciel powinien przede wszystkim przerwać tę sytuację, zadbać o bezpieczeństwo uczniów i własne, a tym samym przejąć kontrolę nad sytuacją. Kroki, które należy podjąć w tej sytuacji:
- ocena sytuacji – interweniujący sprawdza, czy poradzi sobie samodzielnie, czy potrzebne jest wsparcie innych osób dorosłych. Jeśli tak, jak najszybciej sprowadza pomoc;
- zatrzymanie sytuacji – należy zachować spokój, używać jasnych, krótkich komunikatów, działać zdecydowanie (nie oznacza to jednak np. wchodzenia między bijących się uczniów, które zagraża własnemu bezpieczeństwu);
- unikanie zachowań eskalujących agresję – należy mówić wolniej i nie podnosić głosu, nie wypowiadać złośliwych, oceniających komentarzy;
- przypomnienie o zasadach i konsekwencjach agresorowi;
- zadbanie o bezpieczeństwo ofiary – zaopiekowanie się poszkodowanym uczniem.
Po rozwiązaniu bieżącej sytuacji trudnej należy postępować według dalszych kroków procedury przeciwdziałania przemocy w szkole, m. in. poinformować rodziców i dyrektora szkoły o zajściu, zaprosić na rozmowy interwencyjne kolejno wszystkie strony uczestniczące w konkretnym zdarzeniu.
Procedura postępowania w przypadku przemocy rówieśniczej powinna być opracowana w każdej szkole i placówce. Wzór takiej procedury dyrektorzy i nauczyciele znajdą w publikacji pt.: BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury reagowania w przypadku wystąpienia wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń fizycznych w szkole. Warszawa 2017. MEN, dostępnej w wersji pdf na stronie ore.edu.pl lub portalu pn. bezpiecznaszkola.men.gov.pl.
Interwencja specjalisty po uzyskaniu informacji o przemocy rówieśniczej lub zachowaniu agresywnym
W każdym przypadku, osoba prowadząca interwencję powinna zadbać o dobry klimat rozmowy, poprowadzić ją w dogodnych dla wszystkich stron warunkach (czas, miejsce itp.). Rozmowy interwencyjne należy prowadzić z ofiarą i sprawcą przemocy oraz ich rodzicami/opiekunami. Planując spotkanie z rodzicami warto pamiętać, że nie należy wysyłać zaproszenia na rozmowę za pośrednictwem dziecka. Ważne jest również, aby zaproszenie dotyczyło obojga rodziców każdego z dzieci (sprawcy i ofiary) – to oni zdecydują, kto przyjdzie do szkoły na rozmowę.
Bardzo ważnym aspektem profilaktyki agresji i przemocy rówieśniczej jest również wsparcie i edukacja świadków przemocy.
Na temat profilaktyki cyberprzemocy i interwencji w szkole warto przeczytać publikację: Wojtasik Ł (red.), Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, FDN, Warszawa.